Ako sa pripraviť na pracovný pohovor a uspieť?

  • MAGAZÍN
  • Ako sa pripraviť na pracovný pohovor a uspieť?

Ako sa pripraviť na pracovný pohovor a uspieť?

Hľadáte novú prácu a čaká vás putovanie po pracovných pohovoroch? Nemusí to byť nutne dlhá a strastiplná cesta. Odhoďte obavy a vytiahnite do boja s personalistom pripravení, vyzbrojení sebaistým úsmevom, úprimnosťou a odhodlaním. Nakoniec sa môže schôdzka premeniť v príjemné rozprávanie a vy získate vysnívané zamestnanie vlastne celkom ľahko. Ako to zariadiť? Prečítate si v dnešnom článku.

Hľadanie nového zamestnania býva väčšinou stresujúcou záležitosťou. Každý chceme mať prácu, ktorá nás bude baviť a napĺňať, do ktorej budeme chodiť radi, a ideálne bude aj dobre finančne ohodnotená. Keď potom príde čas a pracovný pohovor sa blíži, začíname byť pekne nervózny. Konkurencia na trhu práce je veľká a personalisti pre nás majú pripravených veľa zákerných otázok, ktoré dokážu človeka rozhodiť a pekne potrápiť. Ale nebojte sa, všetko sa dá zvládnuť a naučiť. Aj pracovný pohovor sa nakoniec môže premeniť v príjemnú schôdzku, keď budete vedieť, ako sa správne pripraviť.

Čo teda treba urobiť pre to, aby vám pohovor šiel ako po masle a v najlepšom prípade ste to boli práve vy, kto získa vysnívanú prácu? 

  • Buďte svoji a nebojte sa priznať nervozitu  

Na pohovore je to tak trochu ako na prvom rande. Máte veľké očakávania a chcete sa ukázať v tom najlepšom svetle. Premýšľate, o čom budete viesť konverzáciu, a snažíte sa pripraviť na všetky možné situácie, ktoré môžu nastať. Ale pamätajte si jedno dôležité pravidlo - buďte úprimní a kľudne priznajte, že ste trochu v strese. Ak sa nehlásite na veľmi vysokú pozíciu typu riaditeľa či vrcholového manažéra, kde je na mieste vyššia miera sebavedomia a schopnosti výborného vystupovanie, nikto vám za to hlavu neodtrhne. Rozhodne budete pôsobiť lepšie, než keď sa pokúsite predstierať úplnú suverenitu. Aj personalista je len človek a chápe, že nervozita je normálne. Svojim úprimným prístupom akurát získate plusové body.

Zároveň však myslite na to, že prílišná nervozita môže napovedať tomu, že ste sa na pohovor vôbec nepripravili. Určite je dobré vyskúšať si prejav doma. Treba ho natrénovať pred zrkadlom, prípadne poprosiť partnera a zahrať si na pohovor "nanečisto" s ním.

  •  Naštudujte si informácie o danej firme 

Viete, čím si pod sebou zaručene podreže konár? Keď nebudete vedieť nič o spoločnosti, kam chcete nastúpiť. Je jasné, že keď hľadáte prácu, odpovedáte na veľa inzerátov a niekedy proste len tak skúšate, či vôbec ako kandidát zaujmete. Keď už vás ale na pohovor pozvú, je úplnou nutnosťou niečo si o firme zistiť. Nič nepôsobí horšie, než keď ani poriadne neviete, čím sa firma zaoberá, čo sa jej podarilo alebo ako dlho na trhu pôsobí. Chcete predsa miesto získať a stať sa kandidátom číslo jedna. Čo myslíte, že si personalistovi o sebe napoviete, keď sa ukáže, že nie ste schopní obetovať ani pár minút na prečítanie medailónika či preštudovania weboviek? 

  • Postarajte sa, aby vám to pristalo  

Myslite tiež na to, že prvý dojem je pri pohovore naozaj dôležitý. Keď prídete s mastnými vlasmi a špinavými nechtami, vypovedá to o tom, že vám na schôdzke asi priliš nezáleží. A keď sa neviete postarať o seba, ako dôslední budete pri plnení zadaných úloh? Pekne sa upravte, vlasy umyte kvalitným šampónom a pekne učešte. Ak sa nehlásite na manažérsku pozíciu, nechajte v skrini všetky obleky a kostýmy. Obliecť ich môžete naozaj len vtedy, ak v nich chodíte bežne a cítite sa v nich dobre. Inak budete pôsobiť amatérsky a zbytočne úzkoprso. Radšej zvoľte nejaký pekný kúsok, ktorý radi nosíte pri slávnostnejších príležitostiach.

Dámy budú skvele vyzerať v puzdrovej sukňi s jednoduchou blúzkou, ale pokojne vyberte aj kvetinové motívy, romantickú čipku a báť sa nemusíte ani tmavých džínsov. Outfit potom môžete doplniť jednoduchou kabelkou. Pre pánov sa hodia plátené nohavice, jednoduchá košela, sveter či polo tričko. Nechajte doma všetky športové mikiny, kraťasy, tričká s obrázkami, batohy a vyšmajdané tenisky. Dobrý dojem urobíte aj správne zvoleným parfumom. Vyberte si nejakú ľahšiu, sviežu vôňu, ktorá vás príjemne povzbudí. Najdôležitejšie ale je, aby ste sa cítili prirodzene a príjemne. To sa odrazí aj na vašom vystupovaní a uvidíte, že sa vám bude hneď dýchať o niečo lepšie.

  • Príďte včas

Ak nepočítame potvrdenie manželského sľubu pri oltári, nie je snáď horšia situácia, kedy prísť neskoro, než na pracovný pohovor. Výhovorky a ospravedlnenia, že ste zablúdili, že vám ušiel autobus, že ste museli pomôcť susedovi s nákupom, nikoho neohromia. Samozrejme, že oneskoriť sa môže každý, ale vyvarujte sa tomu. Naštudujte si dopredu, kde sa firma nachádza, ako sa tam dostanete, prípadne kedy vám idú spoje a vyjdite aspoň o 20 minút skôr. Vždy je lepšie si chvíľku počkať, než prísť neskoro. Nielen pre tieto prípady sa vám budú hodiť značkové hodinky, ktoré navyše urobia na zápästí parádu.  

  • Uvedomte si, čo môžete firme ponúknuť a snažte sa predať

Určite je  pekné, že ste extra pracovití, viete dodržiavať termíny a máte kreatívneho ducha. Keď to ale neviete predať, budete sa podceňovať a nebudete hovoriť konkrétne o svojich úspechoch, nič z toho vám nebude platné. Už doma popremýšľajte, čo sa vás asi môžu na schôdzke pýtať a pripravte si odpovede dopredu. Časté sú otázky typu: Aký prínos myslíte, že budete mať pre našu firmu? Prečo by sme si mali vybrať práve vás? Aké sú vaše slabé a silné stránky? Pamätajte si, že šťastie praje pripraveným. Keď budete mlčať a odpovede zo seba siahodlho súkať, dobrý dojem rozhodne neurobíte. Buďte sebaistí a nebojte sa povedať, čo viete a čo vám ide. Ale pozor - nikdy si nevymýšľajte a neklamte. Keď vám na nepravdu pri pohovore neprídu, vypláva na povrch v skúšobnej dobe. Tak či tak sa s vami firma s najväčšou pravdepodobnosťou rýchlo rozlúči.

  • Ukážte záujem a pýtajte sa

Nezabúdajte na to, že otázky nekladie iba personalista. Aj vy by ste mali dostať priestor a možnosť zistiť, čo vás o danej pozícii alebo firme zaujíma. Ukážte svoj záujem a pripravte si otázky. Nemusia sa týkať iba priamo vašej pozície, pracovnej doby či benefitov, ale skúste byť trochu kreatívnejší. Môžete sa opýtať priamo personalistu na to, ako je vo firme spokojný, čo ho tam najviac baví. Pýtajte sa na budúce firemné plány alebo na prekonané problémy, s ktorými sa firma dokázala zdarne vysporiadať.  

Myslite na to, že pohovor, hoci sa tak niekedy netvári, by mal byť rovnocenným rozhovorom. Aj vy si pri ňom testujete budúceho zamestnávateľa a môžete klásť otázky. Nielen personalista, ale aj vy máte právo rozhodnúť sa, že nakoniec do firmy nenastúpite. Nie ste v pozícii podriadeného žiačika, ktorého vyvolali k tabuli. Keď si túto skutočnosť uvedomíte, môžete si z pohovoru odniesť veľa zaujímavých informácií a následne nastúpiť do zamestnania, ktoré vám zaistí nielen finančnú istotu, ale aj krásnu životnú náplň.

Prajeme vám veľa šťastia!